background-img

Onboardy rychlostních zkoušek Rallye Kroměříž 2024

YOUTUBE
Rychlostní zkouška 1/3 ``BUNČ`` (délka 9,32 km)

pátek 13.09.2024 / časy startů 1. vozu - 17:07 | 21:17

Rychlostní zkouška „Bunč“, jakožto „otvírák“ letošní Rallye Kroměříž, kvalitně rozhicuje všechny startující. Necelých deset obtížně zapamatovatelných kilometrů dokonale prověří souhru fáry a mitfáry. Zvláště pak její večerní průjezd se stane velmi výživným.

Start erzety je situován na místní komunikaci vedoucí z obce Modrá směrem na Bunč (hned u odbočky na lesní cestu vedoucí do Jankovic). Její první polovina je sice jezdecky náročná, se spoustu krásných pasáží, avšak pro diváky obtížně dostupná. Pohodlný přístup je naopak k retardéru v křižovatce na Bunči (od Kostelan), s možností občerstvení v „Lesním penzionu Bunč„. Zajímavé bude jistě těžké levé odbočení do „zákazu“ kousek za Bunčem (příjezd od Zdounek směr Bunč).

Druhá polovina erzety je divácky také velmi špatně přístupná. Dostupná pak bude až pasáž těsně před cílem, kde posádky objíždí vytaženou gumu v křižovatce na „bordelu“ a zamíří do ostrého pravého vracáku (taktéž na nezpevněném povrchu). Přístup k cíli nebude kvůli úzké silnici umožněn. Do popsaného místa však lze dojít pěšky, krátkou procházkou z Roštína od „Studánky u Roštínské kaple“ směrem k znovuotevřenému rekreačnímu areálu Kamínka.

Rychlostní zkouška 4/8 ``KOŠÍKY`` (délka 8,34 km)

sobota 14.09.2024 / časy startů 1. vozu - 07:55 | 13:00

Úvod druhého závodního dne obstará naše nejvzdálenější rychlostní zkouška s názvem „KOŠÍKY“. Její start je umístěn na místní komunikaci na kopci nad Kudlovicemi, hned vedle místní vodárny.

Rovný, avšak houpavý a uskákaný úsek hned po startu ukončí nepříjemné levé odbočení mezi poli, které se velmi špatně „trefuje“. Chybí zde totiž nějaký zásadní brzdný bod. Prudkým sjezdem se trať dostane k hlavní silnici, spojující Traplice s Jankovicemi a Košíky. Na ni posádky odbočí pravou zatáčkou v křižovatce (přístup od Traplic).

Další část erzety se až do vjezdu do Košíků odehrává na kvalitním asfaltu. Asi v polovině obce projedou posádky retardérem a zhruba sto padesát metrů za ním odbočí doleva. Po přejetí mostku trať začne postupně stoupat úzkou silnicí s několika zatáčkami až k ranči Rovná, který cesta okopíruje a dovede soutěžní dvojice až na vrchol kopce se stejným pojmenováním.

Poté začne trať erzety postupně klesat okolo pastvin. Rychlý úsek je před svým koncem zpomalen retardérem, za nímž následuje levé odbočení mezi ohrady. Cesta dále klesá zarostlým úsekem na asfaltu s tisíci odstíny šedi. Místa ke sledování zde kvůli bujné vegetaci v podstatě neexistují.

Při příjezdu do vesnice Jankovice čeká na posádky několik zatáček, zakončených prudkým pravým odbočením proti svodidlům u místní „hasičárny“. Po zhruba dvě stě metrech posádky na kostkách odbočí doleva na most, za kterým se nachází cíl erzety.

Tato rychlostní zkouška má spíše rychlejší charakter a je pro diváky velmi špatně přístupná.

Rychlostní zkouška 5/9 ``VLČÍ DOLY`` (délka 11,12 km)

sobota 14.09.2024 / časy startů 1. vozu - 09:00 | 14:05

Rychlostní zkouška „Vlčí Doly“ již také patří k inventáři naší soutěže. V letošním roce ale bude vše naruby a přibude i něco nového.

„Vlčídolská“ vložka je druhou v pořadí v sobotním harmonogramu. Z úvodních „Košíků“ tak posádky zamíří do města košíků Morkovic. Ano, v roce 2024 zcela otáčíme směr této oblíbené erzety a odstartujeme právě v místě bývalých cílů, Morkovicích. No, vlastně kousek vedle. Díky skvělé spolupráci s majiteli zemědělského letiště můžeme využít honosnou plochu pro start náročné, více než jedenácti kilometrové rychlostní zkoušky.

Apelujeme na diváky, aby se nepokoušeli vjíždět do prostoru před letištní plochou. Sem bude umožněn vjezd pouze soutěžním vozům a jejich doprovodům, jelikož na volném prostranstvím před letištěm bude vytyčena tankovací zóna. 

Po startu na okraji letiště se závodní vozy dostanou na letištní plochu, kde zhruba v půlce absolvují obkroužení balíku slámy, tzv. „donut“. Potom již budou spěchat na konec přistávací plochy, kde se přes nepříjemnou kompresi dostanou na šotolinový úsek. Ten tvoří ostrá pravá zatáčka, na kterou po zhruba dvě stě metrech váže levá zatáčka do „úvozu“. Do výše popsaných míst je ideální příjezd z Morkovic ulicí Nové Sady a dále šotolinou okolo družstva, až k pásce. Jedná se o atraktivní a přehledné místo.

Ze šotolinového úvozu se soutěžní dvojice vyhoupnou na volné prostranství mezi sklizenými poli, kde absolvují rychlé šotolinové esíčko. Nezpevněný úsek je ukončen v blízké křižovatce, kde vozy objedou přírodní ostrůvek. Jedná se o velmi přehledné místo s dobrým přístupem z centra Prasklic.

Následující pasáž se čtyřmi pravoúhlými zatáčkami (dvě pravé a dvě levé), spojených rovinami, je přístupná pouze pěšky. Úsek je ukončen těžkou levou zatáčkou přes cyklostezku, která „kope“. Kdo bude příliš horlivý, navštíví asi přilehlé pole. Trať poté stoupá krátkou rovinkou přes mostek s kompresí ke křižovatce, kde se v přímém směru napojí na hlavní silnici. Nájezd je mírně přes hranu a je tedy možné, že toto místo bude také „kopat“. Přístup sem je možný z Morkovic, směrem do Uhřic.

Před Uhřicemi trať uhýbá doprava. Úsekem na kvalitním asfaltu, okořeněným několika zatáčkami, kopíruje zahrady za domy a poté rovinou míří na nakopávací most, za kterým v křižovatce uhne za anticutem doprava. Pracovně jsme toto místo nazvali „Grzybův mostek“. Pokud by se někdo rozhodl stát kaskadérem a most podržet, navazující zatáčku překoná letmo nad anticutem a může směle pokračovat dál. Jasný Grzegorzův styl. S ohledem na újmy na technice však tento způsob průjezdu spíše nedoporučujeme.

Úsek do Dřínova je rychlejšího charakteru, na kvalitním asfaltu. Zajímavé bude jistě „esíčko“ přes mostek (kombinace levá do pravé) zatáčky , do něhož se brzdí z vysoké rychlosti a v jehož blízkosti se nenachází významný brzdný bod. Před Dřínovem čeká na posádky ještě retardér v křižovatce. Do obce vjedou pravou zatáčkou přes hranu.

Průjezd Dřínovem je okořeněn „gymkhanou“ mezi autobusovými ostrůvky. Tento bod se však nachází v samotném centru vesnice a je nutné k němu dojít pěšky. Výjezd z vesnice je opět rychlejší povahy, zakončený levým odbočením směrem do Vlčích Dolů (přístup sem je možný od hlavní silnice Věžky/Počenice-Tetětice).

Těsně před Vlčí Doly je oproti původnímu plánu přidán z bezpečnostních důvodů umělý retardér. Při vjezdu do obce objedou auta přírodní ostrůvek, za nímž odbočí v křižovatce vpravo. Krátkou rovinou se dostanou do série úzkých, na sebe navazujících zatáček, zakončených nefalšovanou pravou deset, tedy opravdovým „vracákem“. Tady bude muset potáhnout „ručku“ asi každý. Přesnost zde bude hrát velkou roli, protože na venkovní straně „kosy“ je poměrně hluboký příkop, ze kterého zapadnuté  auto vysvobodí pouze dostatečné množství silných paží.

Do cíle je to sice jen kousek, ale je ještě brzy usínat na vavřínech. Prudké stoupání z obce Vlčí Doly je zakončené na horizontu levým odbočením na šotolinu do úzka (přístup od Věžek směrem do Vlčích Dolů). Nezpevněný úsek je víceméně rovný, zakončený pravým odbočením na asfalt. V odbočení je už teď mnoho nečistot, vytahaných zemědělskou technikou. Kdo netrefí brzdný bod, bude tady asi „dlouhý“. Několik desítek metrů za odbočením se nachází cíl erzety.

Rychlostní zkouška „Vlčí Doly“ slibuje zajímavou podívanou za každého počasí a svá místa si zde najdou fanoušci rychlých i technických úseků.

Rychlostní zkouška 6/10 ``TROUBKY`` (délka 11,35 km)

sobota 14.09.2024 / časy startů 1. vozu - 09:40 | 14:45

Rychlostní zkouška 7/11 ``BEZMĚROV`` (délka 10,68 km)

sobota 14.09.2024 / časy startů 1. vozu - 10:30 | 15:35

Měřený úsek na dohled Postoupek a Bezměrova patří do Zlatého fondu kroměřížských rychlostek. Do harmonogramu jej totiž zařazujeme pravidelně už od prvního ročníku naší rally. A každý rok v pozměněné variantě. Letos bude mít premiérově podobu polookruhu. Posádkám nabídne téměř jedenáct ostrých kilometrů.

Start je situován na šotolinovou cestu u zadní brány JZD v Postoupkách. Po několika desítkách metrů odbočí trať za mostem vlevo do rychlejší pasáže. Ta obsahuje nepříjemnou dlouhou levou zatáčku, přecházející do ostřejší pravé, která v minulosti „zavařila“ několika posádkám. Následující kratší rovina ústí do kombinace dlouhé pravé a následné levé zatáčky pod stromy. Zdejší oslizlý povrch (především za deště), způsobil v jednom z ročníků vrásky na čele mnoha soutěžním dvojicím a naopak radost objektivu kamery nestora českého rallyového kameramanství Sváťi Kozmíka.

Trať pokračuje rychlejší pasáží do prostoru pod dálničním mostem. Přehledná aréna s „esíčkem“ po rychlém příjezdu, ostrým levým odbočením vlevo mezi zábradlí a následným pravým odbočením na šotolinu, je skvěle přístupná po obslužných komunikacích dálnice od Kroměříže a Postoupek.

Šotolinová pasáž obsahuje několik rychlejších zatáček a je zakončená nejprve retardérem „na bordelu“ a po dalších cca 100 metrech ostřejším pravým odbočením na asfalt (přístup od Lutopecen). Asfaltu si posádky dlouho neužijí, když je po chvíli čeká opět šotolinový úsek proti kopci, který je však rovný a relativně zarostlý. Po jeho průjezdu se soutěžní auta dostanou levou zatáčkou na obslužnou komunikaci dálnice. Ta je dovede až do oblíbené arény nedaleko firmy Fornal u Měrůtek (přístup Kroměříž-Lutopecny-Měrůtky).

Zde přichází oproti minulým letům zásadní změna, kdy právě aréna u dálnice rozdělí zmiňovaný okruh. Zatímco v prvním průjezdu budou pokračovat posádky rovně přes most směrem k Hradisku, v druhé rundě odbočí vlevo a vyjedou z okruhu.

Vraťme se ještě chvíli k nové pasáži na okruhu. Od dálničního nadjezdu v Měrůtkách je to směrem k Hradisku celkem kalup. O to složitější bude trefení brzdného bodu do úzkého pravého odbočení přes hranu dolů na šotolinu u větrolamu. Rovný šotolinový úsek je zakončen retardérem, přes který se posádky opětovně dostanou do úseku popsaného výše.

Po znovudosažení křížení u dálničního nadjezdu v Měrůtkách odbočí auta vlevo, aby po krátké technické pasáži začala kopírovat v protisměru dálnici. Následující úsek, zpomalený jedním retardérem, je rychlý a divácky nepříliš zajímavý. Trať poté odbočí vpravo pod dálniční most (přístup okolo hřbitova ve Zlobicích) a po zhruba dvou stech metrech znovu doprava, na známý šotolinový úsek, vedoucí skrze „údolí“. Po výjezdu zpět na kopec následuje rychlá levá zatáčka na šotolině (přístup pěšky od cíle u Bezměrova) a krátká rovina, na které je umístěn cíl rychlostní zkoušky.

Pokud nehodláte vymýšlet nějaké divácké složitosti, je tato rychlostní zkouška určena právě pro vás. Skvělá dostupnost od města Kroměříže, mnoho zajímavých a přehledných pasáží, včetně oblíbené šotoliny a také stánek s pravou rallyovou klobásou, pivem a limem v aréně u Měrůtek, z ní dělají opravdový divácký trhák. Jako BONUS pak v první části erzety uvidíte díky polookruhové variantě každou posádku 2x!